Kółko turystyczne

Kółko Turystyczne w naszej szkole zostało założone we wrześniu 2012 roku. Jego opiekunami są panie Elżbieta Herman, Joanna Zawadzka i pan Rafał Mikołajec.
Nauczyciele ci opracowali program autorski, na podstawie którego organizowane są zajęcia. Odwiedzamy miejsca atrakcyjne w gminie, powiecie i województwie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
    W ten sposób poznajemy dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu, w którym mieszkamy. Zwiedzamy zabytki związane z historią i atrakcjami Świerklańca, zabytki architektury i pomniki przyrody w okolicy oraz obiekty na Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego.
    Ważną częścią naszej działalności jest odkrywanie różnorodności krajobrazowej Beskidów. Kształtujemy umiejętność atrakcyjnego spędzania czasu wolnego, a także wdrażamy zasady ekologicznego i zdrowego trybu życia. Wszystkich uczniów klas IV-VI zainteresowanych aktywnym i ciekawym wykorzystaniem czasu wolnego zapraszamy na wspólne wyjazdy.

Opiekunowie koła

Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach
13.10 2012 r. członkowie Szkolnego Koła Turystycznego uczestniczyli w wycieczce do Sztolni Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach.Zwiedzanie rozpoczęło się od zejścia krętymi schodami do szybu ,,Sylwester" na głębokość     30 m.

Kopalnia Zabytkowa w Tarnowskich Górach
24.11.2012 r. członkowie Koła Turystycznego wraz z opiekunami,  udali się na wycieczkę do Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach. Podziwialiśmy fragment kilkudziesięciokilometrowych podziemnych wyrobisk, chodników i sztolni odwadniających kopalnię rud ołowiu, srebra i cynku. Działała ona od XV do początku XX wieku. Pokonaliśmy pieszo odcinek 1700 m poprowadzonej tam na głębokości ok. 40 m podziemnej trasy turystycznej. 270 m przepłynęliśmy łodziami, co było dla nas dodatkową atrakcją. W podziemiach kopalni panuje stała temperatura 10 º C. Kopalnia wpisana jest na Listę Pomników Historii.
18 stycznia 2013
    Od samego początku wizyty w kopalni towarzyszył nam pan przewodnik. Najpierw oprowadził nas on po muzeum multimedialnym, gdzie mogliśmy zapoznać się z historią i atrakcjami Tarnowskich Gór. Zobaczyliśmy także wiele narzędzi wykorzystywanych w pracy przez tarnogórskich górników, których nazywano gwarkami. Potem dopasowliśmy kaski i windą zjechaliśmy do kopalni. Tam usłyszeliśmy jeszcze wiele ciekawych informacji  dotyczącej ciężkiej pracy górników. Zwiedzanie zakończyliśmy w skansenie Maszyn Parowych, który znajduje się w otoczeniu kopalni.

Zamek w Starych Tarnowicach
16.03.2013 r. członkowie Szkolnego Koła Turystycznego z opiekunkami udali się do zamku w Starych Tarnowicach. Zwiedzaliśmy zgromadzone tam ekspozycje i zapoznaliśmy się z historią tej pięknej budowli. Została ona wybudowana w XVI wieku przez rodzinę Wrochemów. W XIX wieku zamek nabył hrabia Karol Łazarz ze Świerklańca, a hrabia Guido Henckel von Donnersmarck był jego ostatnim właścicielem przed wojną. Później zamek podupadał. Na początku XXI wieku udało się jednak przeprowadzić renowację obiektu, przywracając mu dawną świetność.
Następnie uczestniczyliśmy w warsztatach „W skryptorium”. Poznaliśmy tam w skrócie historię pisma oraz stare techniki przygotowywania dokumentów pisanych. Później samodzielnie ćwiczyliśmy pisanie gęsim piórem tak, jak robili to ludzie przed wiekami. Okazało się, że wcale nie było to takie proste. Na szczęście wszystkim udało się opanować trudną sztukę pisania gęsim piórem i każdy z nas mógł się pochwalić w domu własnoręcznie przygotowanym dyplomem czeladniczym na papierze czerpanym.

Kopalnia Guido w Zabrzu
 Grudzień to miesiąc, w którym w sposób szczególny pamiętamy w naszym regionie o ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników. Z tej okazji 30 listopada grupa 12 uczniów naszej  szkoły wraz z opiekunkami Joanną Kozak i Elżbietą Herman, udała się do Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego GUIDO w Zabrzu.
Guido to unikatowy na skalę światową zabytek techniki górniczej. Kopalnia została założona w 1855 r. przez hrabiego Guido Henckel von Donnersmarcka, któremu zawdzięcza swą nazwę. Po zakończeniu wydobycia pełniła ona funkcję węzła odwadniającego i kopalni doświadczalnej. Szybem kolejowym turyści zjeżdżają na poziom 170 m lub 320 m pod ziemię. Na tym ostatnim znajduje się najgłębiej położona trasa turystyczna w kopalni węgla kamiennego w Europie. Właśnie tam zjechaliśmy razem z przewodnikiem górniczą windą, czyli „szolą” z prędkością 4 m/s.
Poziom 320 został wydrążony na przełomie XIX i XX wieku. To system chodników oparty na dwóch wyrobiskach o łącznej długości ponad 2 km. Odkrywa on przed turystą prawdziwy charakter kopalnianych wyrobisk. Szczególną atrakcją był dla nas przejazd podwieszaną kolejką górniczą oraz pokaz pracy wielkich maszyn górniczych – kombajnu chodnikowego Alpina AM 50 oraz kombajnu ścianowego. Pan przewodnik niezwykle ciekawie opowiadał nam o tym, w jakich trudnych warunkach pracują górnicy. Nieustannie zmagają się z przeciągami, zapyleniem, hałasem (sami mogliśmy tego doświadczyć) oraz zagrożeniem niebezpiecznym dla człowieka gazem – metanem. W tej pracy pomagały im kiedyś zwierzęta: konie, które wspomagały w wykonywaniu prac fizycznych oraz ptaki, które swoim zachowaniem informowały o obecności metanu. Dowiedzieliśmy się, że właśnie z tego powodu na czapce górnika znajdują się pióra. Udało się nam też ułożyć z wielu elementów herb górniczy: skrzyżowane narzędzia żelosko i pyrlik (górnicze młotki). Żelosko to narzędzie urabiające, a pyrlikiem uderzano w żelosko. Na zakończenie naszego pobytu w kopalni przebywaliśmy w najgłębiej położonym barze na świecie, gdzie spotkaliśmy prezydent Zabrza panią Małgorzatę Mańkę-Szulik i arcybiskupa metropolitę katowickiego Wiktora Skworca. Po krótkiej rozmowie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i udaliśmy się w drogę powrotną.
Joanna Kozak

Muzeum w Tarnowskich Górach- wystawa interaktywna

26.02.2014 r. grupa 9 uczniów z klas IV-VI udała się do Muzeum w Tarnowskich Górach na interaktywną wystawę z Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie pt. „Świat zmysłów”.

Ekspozycja złożona była z 3 części tematycznych. W części pierwszej, którą nazwano „Receptory” zobaczyliśmy, jak zbudowane są poszczególne organy naszego ciała odpowiedzialne za odbieranie bodźców. Przeprowadzaliśmy proste eksperymenty, dzięki którym sprawdziliśmy, w jaki sposób funkcjonują nasze zmysły. Dowiedzieliśmy się między innymi na czym polega widzenie peryferyjne, powidok i czym są granice słuchu.

W drugiej części „Mono czy stereo” oglądaliśmy modele prezentujące, jak bodźce płynące do mózgu z dwóch źródeł – dwojga oczu, dwojga uszu – zwiększają jego możliwości odbiorcze.

W trzeciej części „Iluzje”, na zwiedzających czekały triki optyczne. Sprawdziliśmy tam swój refleks i poczucie równowagi. Poddaliśmy się też bodźcom powodującym złudzenia słuchowe.

Tematyka całej ekspozycji była prezentowana za pomocą doświadczeń, które mogliśmy wykonać samodzielnie, dzięki czemu wystawa była dla nas szczególnie interesująca. Poznaliśmy tajniki funkcjonowania podstawowych narządów zmysłów: wzroku, słuchu, powonienia i dotyku.

Na zakończenie obejrzeliśmy film o królu Janie III Sobieskim, który przebywał w Tarnowskich Górach. Dodatkową atrakcją było zapoznanie się z pięknymi wnętrzami muzeum i ekspozycjami stałymi tam zgromadzonymi.

Joanna Kozak

Hala Rysianka
Wycieczka rozpoczęła się 4 października w sobotę. Jechaliśmy ze Świerklańca do Katowic, a następnie drogą ekspresową numer 86 przez Tychy, Pszczynę do Bielska-Białej gdzie wjechaliśmy na drogę ekspresową numer 69. Z Bielska-Białej jechaliśmy w kierunku Żywca odbijając przed nim na drogę prowadzącą do Zwardonia. W Węgierskiej Górce odbiliśmy na rondzie w prawo i jechaliśmy aż do ostatniego przystanku PKS w Żabnicy (Żabnica Skałka). Tam weszliśmy na zielony szlak prowadzący do schroniska PTTK na Hali Rysiance. Po drodze była przytaczana legenda o historii powstania nazwy Węgierska Górka, na szczycie natomiast została krótko opisana historia schronisk na Hali Rysiance oraz Hali Lipowskiej. Z Hali Rysianki przeszliśmy łącznie trzema szlakami (niebieskim, zielonym i żółtym) w kierunku Hali Lipowskiej a następnie żółtym aż na Redykalny Wierch. Stąd zaczęliśmy schodzić w dół czarnym szlakiem w kierunku schroniska na Hali Boraczej gdzie zrobiliśmy krótki postój. Z Hali Boraczej zeszliśmy czarnym szlakiem do asfaltu, gdzie czekał na nas bus. W drodze powrotnej została opowiedziana historia fortów w Węgierskiej Górce, które mijaliśmy po drodze.
Dane liczbowe:
Trasa liczyła około 14km
Najwyższy punkt trasy: Hala Rysianka Schronisko PTTK około 1290m n.p.m.